براساس نظر مشاور قبل ازدواج یک رابطه عاطفی امن چه ویژگی هایی دارد؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

داشتن یک رابطه عاطفی امن، یکی از نیازهای اصلی و مطلوب هر انسان سالمی است. هر انسانی بر اساس سبکهای دلبستگی که در او شکل گرفته است؛ باقی روابط خود را شکل می کند. منظور از این جمله براساس نظر مشاور روانشناسان  این است که کودکان دنیا را از طریق بزرگسالان و مراقبان ولیه خود نگاه می کنند و بعد از شکل گیری این جهان بینی، آنها سایر روابط خود را شکل می دهند. موضوع امنیت؛ از زوجی به زوجی دیگر متفاوت است و این تفاوت به این موضوع مربوط است که آنها در کجای مسیر درمان و بهبود هستند. اگر فردی دلبستگی ناایمنی داشته باشد این پروسه سخت تر و پیچیده تر است. اما نکته مهم و طلایی این است که با تلاش و ممارست، میتوان این موضوع را حل کرد و به سمت سلامت و امنیت قدم برداشت. طبق تحقیقات و دانسته ها؛ افرادی که برای داشتن احساس امنیت در رابطه به صورت فعلالانه تلاش می کنند؛ 30 درصد اوقات از وجود و حضور پارتنر خود احساس امنیت می گیرند. اگر شما نیز در چنین شرایطی هستید نگران نباشید و بدانید که هر چیزی با تکرار و تمرین بهتر از قبل خواهد شد و با آغاز جلسات تراپی می توانید پیشرفت خود و پارتنر خود را ببینید.

*آیا پارتنر شما مقصر است؟

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر شما احساس و مسئله خاصی را درک نمی کنید؛ به این معنی نیست که  آن موضوع به کل وجود ندارد. اگر شما فکر میکنید که در رابطه عاطفی تان به قدر کافی خوب هستید به این معنی نیست که واقعا اینطور هست و این پارتنر شما است که مقصر است! طبق اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده معمولا در روابطی که احساس عدم امنیت وجود دارد؛ این اتفاق به علت یک چرخه ارتباط منفی که در بین زوجین وجود دارد؛ ایجاد شده است و به رابطه واقعی آسیب می زند. چنین روابط ناسالمی زخم های قدیمی دلبستگی را باز می کند و مانع موفقیت و بهبود رابطه عاطفی می شود. پس خوب است بدانید که  در یک رابطه دوطرفه و عاشقانه مهم نیست که چه کسی بیشتر یا کمتر مقصر است. بلکه مهم این است که زوجین برای بهبود رابطه خود تلاش کنند و هدف را حال خوب یکدیکر قرار دهند یا بازنده و برنده بودن!

*یک رابطه امن چه شکلی است؟

_در اکثر مواقع احساس با ارزش بودن می کنید: مهم نیست که چقدر ضعف دارید و گاهی خودتان هم نسبت به خود بی رحم می شوید؛ پارتنر شما در کنار شما خواهد بود و دوباره و دوباره به شما یادآوری می کند که چقدر باارزش و مهم هستید.

_حتی زمانی که از لحاظ فیزیکی به پارتنر خود نزدیک نیستید باز هم با او احساس نزدیکی می کنید: صمیمیت شما چیزی نیست که تنها جنبه فیزیکی داشته باشد بلکه شما از لحاظ روحی به یکدیگر نزدیک هستید.

_در اکثر مواقع احساس دوست داشتنی یا مطلوب بودن می کنید: یک رابطه امن؛ رابطه ای است که زوجین مدام به یکدیگر یادآوری می کنند که چقدر مهم و دوست داشتنی هستند.

_در اکثر موارد احساس می کنید که احساسات و افکار شما پذیرفتنی است و به آنها اعتبار داده می شود: اگرناراحت یا حوشحال هستید؛ پارتنر شما با جملاتی مانند اینکه ناراحتی نداره یا اینم شد اتفاق که تو بابتش خوشحالی!!! احساسات شما را بی اعتبار نمی کند. هر احساسی که شما دارید مهم و باارزش است چرا که ذهن شما را به خود درگیر کرده است.

_شما احساس می کنید که بین نیازهای شما و پارتنرتان تفاوتی وجود ندارد و هر دو مهم و باارزش هستند: در یک رابطه امن برابری وجود و براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور قبل ازدواج در این رابطه هیچ کس بالاتر یا پایین تر نیست بلکه بین هر دو طرف احترام متقابل وجود دارد.

_شما به پارتنر خود اعتماد دارید و نسبت به او وفادار هستید.

_شما می دانید که پارتنر شما در شرایط سخت و زمانی که به او نیاز دارید در کنار شما خواهد بود.

_شما می دانید زمانی که اوضاع بر هم ریخته است می توانید از پس آن بربیایید و شرایط را بهتر کنید.

سخن پایانی:

اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که در رابطه تان احساس اعتماد و امنیت نمی کنید؛ یکی از بهترین کارها مراجعه به مرکز مشاوران و صحبت کردن با یک روانشناس حاذق و کارآمد است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران, مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. اگر در شرایط سختی هستید؛ به خود سخت نگیرید و به خود فرصت دهید تا پا بر جهان ناشناخته ها بگذارید و دنیای فرای ترس را تجربه کنید.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: